Politik og holdninger

Personskade og helbredsoplysninger

Forsikrings- og pensionsbranchen supplerer den offentlige velfærd på sundhedsområdet, når borgerne er ramt af sygdom eller skade. Branchen arbejder for at sikre, at det sker inden for trygge og gennemsigtige rammer for de tilskadekomne. Desuden vejleder F&P selskaberne vedr. komplekse regelsæt, og branchen samarbejder med sundhedssektoren om en nem og smidig sagsproces.

Relateret til: Sundhed og forebyggelse
Publiceret 21.07.2023

Mange forsikringer giver hjælp til syge borgere

Når en borger bliver syg eller ramt af en skade, er branchen klar med hjælp. Hjælpen består traditionelt set af en økonomisk erstatning, men i mange tilfælde også af betaling for den nødvendige sundhedsfaglige behandling (det afhænger af, hvilken forsikring der er tale om).

Personskadeforsikringer

Ulykke Kritisk sygdom Ansvar
Arbejdsskade Tab af erhvervsevne Sundhed

Den trygge sagsbehandling

Branchen har gennem tiden vedtaget anbefalinger og henstillinger til medlemmerne om den gode sagsbehandling i forbindelse med personskader. 

For at kunne tilbyde den rette hjælp har branchen brug for oplysninger om borgerens helbredssituation. Vi ved, at borgeren er i en sårbar position og har fokus på at komme sig. Derfor tilbyder branchen at indhente de relevante oplysninger, hvis borgeren giver samtykke til det. Vi har i den forbindelse et tæt samarbejde med Lægeforeningen om digital indhentning af personoplysninger. Vi har samtidig udarbejdet en række anbefalinger til selskaberne om, hvordan de informerer kunderne i forhold til at afgive og indhente helbredsoplysninger.

Anbefalinger til selskaberne

I nogen tilfælde skal der afgives helbredsoplysninger allerede, når man ønsker at tegne forsikringen. Det gælder særligt, når det sker på individuelle vilkår i modsætning til, når forsikringen er en del af en lønpakke på virksomheden eller pensionspakken. Der er en række ekstra anbefalinger fra branchen i den forbindelse. 

En af vores anbefalinger er, at sygdomme skal kunne blive glemt. Derfor spørger selskaberne som udgangspunkt maksimalt til helbredsoplysninger 10 år tilbage i tiden. 

En anden anbefaling går på at sikre, at kunderne ikke får opsagt deres personforsikringer i ét selskab før de har tegnet en ny, så de er sikre på, at de er dækket i tilfælde af skader. 

Som kunde kan der også være tilfælde, hvor forsikringen ikke dækker. Det kan være, hvis man er kommet til at give urigtige oplysninger. Vi har derfor også anbefalinger til selskaberne i forhold til at give information om, hvordan kunderne sikrer sig, at de har givet de korrekte oplysninger.

Sagsbehandlingen lever op til gældende love

Når selskaberne indhenter helbredsoplysninger, skal de selvfølgelig overholde gældende ret. F&P understøtter selskaberne på det lovgivningsmæssige område, hvor særligt ligebehandling og GDPR /Persondataforordningen fylder mere og mere i disse år.

Branchen har også fire principper i forhold til at indhente persondata, som indbefatter GDPR.

Politik og holdninger: Ligebehandling

F&P arbejder for, at regler om ligebehandling overholdes og i øvrigt balanceres

Gå til side arrow-right

Henstillinger og anbefalinger

Find alle branchens henstillinger og anbefalinger til selskaberne i forhold til den gode sagsbehandling ved personskadesager her

Seneste nyt

Nyhed {{article.tag}} {{article.publishedDate}}
{{article.header}} chevron
Se alle nyheder arrow-right
Karina Ransby

Vil du vide mere?

Kontakt vores ekspert i pension og velfærd

Karina Ransby

Underdirektør, cand.polit.