Tema
Debat

Forsikringssvindel skal begrænses

Forsikringskunder svindler hvert år for et milliardbeløb. I 2016 blev der fx opdaget forsikringssvindel i 3.257 sager og for i alt 530 mio. kroner. Det er et stort problem. Forsikringssvindel er strafbart og påfører selskaberne store omkostninger, som må dækkes af de lovlydige kunder via højere forsikringspræmier.

 

Forsikring & Pension arbejder tæt sammen med vores medlemmer og andre aktører for at begrænse svindlen og har samtidig fokus på at sikre en ordentlig og retfærdig kundebehandling. Vi har derfor udarbejdet et sæt retningslinjer, der skal sikre kunderne en fair behandling, når selskaberne efterforsker sager, hvor der er mistanke om svindel.

Ofte stillede spørgsmål


  • Hvad er forsikringssvindel?

    Der er tale om forsikringssvindel, når en kunde i et forsikringsselskab har et ønske om at bedrage forsikringsselskabet for at opnå en uberettiget erstatningsudbetaling. Det kan eksempelvis være, hvis man efter et indbrud skriver flere genstande på skadesanmeldelsen, end man i virkeligheden har mistet, eller hvis man meddeler sit forsikringsselskab, at man ikke er i stand til at bevæge sin højre arm som følge af en ulykke, men at man i virkeligheden kun har let nedsat bevægelighed.

  • Hvor stort er omfanget af forsikringssvindel?

    Danske forsikringskunder svindler hvert år for et milliardbeløb. I 2016 blev der fx opdaget forsikringssvindel i 3.257 sager og for i alt 530 mio. kroner. Internationale undersøgelser viser desuden, at op mod 10 pct. af erstatningsudbetalingerne skyldes forsikringssvindel. Omregnet til danske forhold svarer det til, at der blev svindlet for 4 mia. kr. af de i alt 40 mia. kr., der blev ubetalt i erstatninger i 2016.

  • Hvad gør et forsikringsselskab, hvis der er mistanke om forsikringssvindel?

    Når der opstår mistanke om svindel, overdrages sagen til en svindelkonsulent, der foretager en nærmere undersøgelse af sagen. Mange forsikringsselskaber kommunikerer åbent om deres procedurer vedrørende forsikringssvindel på deres hjemmesider.

  • Hvilke regler skal forsikringsselskaberne leve op til, når de efterforsker forsikringssvindel?

    Forsikringsselskaberne er underlagt regulering i Lov om finansiel virksomhed og skal lige som alle andre naturligvis overholde reglerne i straffeloven og persondataloven, fx må selskaberne ikke observere folk i deres hjem, men gerne på offentlige steder. Branchen har desuden selv opstillet etiske retningslinjer i branchens kodeks for undersøgelse af forsikringssvindel

     

     

Kontakt


Forsikring

Hans Reymann-Carlsen

Underdirektør
+45 41 91 91 40